2019. április 23., kedd

Házi gyökérkenyér

Mostanában rákaptam az itthoni kenyérsütésre. Kezdetben gyárilag készített rozsos-magos lisztkeverékből sütöttem kenyeret, amit eleinte kézzel, majd később robotgéppel dagasztottam, de mindig kézzel formáztam és sütőben sütöttem meg. Én nagyon kedveltem ezt is, de utóbb rátaláltam a gyökérkenyérre, és az utóbbi fél évben kizárólag ezt sütöm. Néhányszor vásároltunk ugyanis bolti gyökérkenyeret, ami a férjemnek nagyon ízlett, viszont nem kapható mindenhol, csak nagy bevásárláskor tudtuk beszerezni. Ez adta az ötletet, hogy itthoni változatát is kipróbáljam. Utánanéztem néhány receptnek, és kiderült, hogy egyáltalán nem bonyolult az elkészítése, sőt, teljesen kezdők is bátran próbálkozhatnak vele. Persze nem pont olyan, mint a pékségi, de nekünk nagyon ízlik és lényegesen olcsóbb is. S ami a legfőbb érv az otthoni sütése mellett, hogy minimális munkaráfordítást igényel. A munkaigény mindent összeadva nem több 15 percnél, igaz, az egész eljárás elég hosszadalmas, de a lényeg, hogy a tészta dolgozik, nem pedig mi!

Hozzávalók kb 75 dkg-os kenyérhez

50 dkg liszt (finomliszt vagy fehér kenyérliszt)
4 dl víz
2 csapott kávéskanál só
2 dkg élesztő
3 evőkanál olíva olaj

Elkészítés

Egy mélyebb dagasztótálban a lisztet elkeverjük a sóval, a vízbe belekeverjük az élesztőt, majd beleöntjük a lisztbe, rámérjük az olajat és fakanállal összedolgozzuk a tésztát. Nem kell kidolgozni, csak nagyjából legyen csomómentes. (Eddig az egész feladat a méricskéléssel együtt nem volt több öt percnél)
Ezután félretesszük és kb 6 órán át hagyjuk kelni. (Ez nálam elég tág határokat jelentett eddig, volt amikor több mint 8 órán át érlelődött a tészta.) A lényeg, hogy jó sok buborék legyen benne, mire ismét hozzányúlunk.
Ekkor alaposan lisztezett deszkára borítjuk, az edényből kikapargatjuk, mert olyan az egész, mint egy kelt nokedli tészta. A tetejét is belisztezzük, és kézzel ujjnyi vastagra ellapogatjuk. Két hosszanti szélét középre hajtva három rétegűre hajtogatjuk. Konyharuhával lefedve 20-30 percig pihentetjük, majd megismételjük a műveletet.

A harmadik hajtogatás után félbehajtjuk, hogy ne legyen nagyon hosszú és az egészet megcsavarva sütőpapírral bélelt tepsibe helyezzük. Készíthetünk két kisebb kenyeret is, akkor nem hajtjuk össze, hanem félbevágjuk, és ugyanúgy megcsavarva tesszük tepsibe egymástól távol.
Még egy félórán át kelesztjük, majd megspricceljük vízzel, és 225 fokos  párásított sütőbe toljuk. Pár perc múlva 200 fokra mérsékeljük a hőmérsékletet, és összesen 55-60 percig sütjük. Rácson hűtjük ki. Langyosan is isteni, de hidegen tökéletesen szeletelhető kenyeret kapunk.

TIPP:

Lehet kísérletezni különböző lisztek és olajok keverésével. Eddigi próbálkozásaim során 20-30%-ban kevertem a finomlisztet teljes kiőrlésű búzaliszttel, vagy rozsos-magos kenyérliszttel. Ez utóbbi gyárilag tartalmaz szárított élesztőt, ekkor kevesebb friss élesztővel készítettem a tésztát.
Más alkalommal 2 evőkanál olívaolajat és 1 evőkanál tökmagolajat használtam a kenyérhez. 
A hajtogatás során meg lehet hinteni különböző magokkal, de van aszalt paradicsomos vagy olajbogyós verzió is. El tudom képzelni akár dinsztelt hagymás változatban is. 
Egyszóval egy végtelenül egyszerű, végtelenül variálható kenyérféléről van szó. Eddig minden kísérletem eredménye finom lett!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése