2016. október 23., vasárnap

Tovább (sz)épült a kert

Megpróbálom újra felvenni kertünk kialakítása történetének fonalát, amelyet a tópart környékénél ejtettem el valamikor a nyáron (Lásd: A tópart környéke, dilemmák és megoldások), és összefoglalni az azóta történteket.
Akkor még befejezetlen maradt a tótól a kert felé emelkedő domb, amelynek lezárására a déli oldal felől sziklakertet alakítottunk ki, máshol pedig a kertből származó farönköket és az egykor a tó helyén álló fűzfa tuskóját használtuk fel. A déli lejtésű sziklakert  akkor még eléggé kurtán-furcsán ért véget, mivel a tóból kikerülő föld elrendezésekor még nem körvonalazódott, hogy pontosan mit is fogunk kezdeni a területtel. A földet nagyjából elrendezték, de a finom munkák során nyilvánvalóvá vált, hogy ide bizony még földet kell hordani!
Első nekifutásra befejezetlen maradt a tavat övező dombos rész
Szerencsére időközben elkezdődött a másik projekt a kertben, és a medence helyének kialakítása során kikerülő földből megnöveltük a dombot, és így már ki tudtuk egészíteni a sziklakertet. A közeli kertépítő boltban sikerült néhány darab pontosan ugyanolyan terméskövet szerezni, mint amilyet a tó építéséhez használtak, és amelynek maradékát a sziklakert eddig kialakított részéhez felhasználtunk, így a folytatás szervesen illeszkedik a korábbi részekhez.
Jó nagy darabot toldottunk a dombhoz
Kész a domb és a sziklakert meghosszabbítása; több tucat talicskányi föld kellett hozzá!
 Frissen beültetve az örökzöld törpelonc és tollborzfű a dombtetőn

A domb tetejét örökzöld törpe lonccal (Lonicera pileata) ültettük be, amely majd összenőve zöld szőnyeget fog alkotni. Közöttük két csoportban díszfüveket is telepítettünk, bordó színváltozatú tollborzfüvet és törpe japánfüvet. A sziklakert felé a peremre pedig alacsonyabb növésű évelők kerültek, például margaréta, veronika, léggömbvirág, sarkantyúvirág, törpe szegfű.
Bordó levelű tollborzfű ad színfoltot a tavat övező domb tetején; ők is terebélyes foltot fognak képezni talán már jövőre is
A sziklakert tetejére alacsony termetű évelőket ültettem; az üres foltok kitöltésére egynyári virágokat, pl porcsinrózsát használtam
A sziklakertben szépen megeredtek a növények, néhány még most is virágzik
A sarkantyúvirág még most is virít; augusztusban ültettem át egy másik ágyásból a sziklakert tetejére, még abban sem voltam biztos, hogy megmarad!
A beültetett növények szépen megeredtek már, és kezdik kitölteni a kövek közötti hézagokat. A sziklakert beültetésénél igyekeztem úgy válogatni a növényeket, hogy kora tavasztól késő őszig mindig legyen valami, ami nyílik. Kíváncsian várom a következő évadot, amikor igazán megmutatja majd magát!
A tó mellett kialakítottunk még egy kicsi burkolt felületet, ahova a kerti padot tettük, innen  közvetlenül  a víz mellett üldögélve lehet szemlélődni.
Tóparti pihenő, háttérben a szépen színesedő fiatal ámbrafa
A tó és a terasz közti rész kialakítása jövőre marad, mert a terasz burkolása átcsúszik tavaszra, így addig ezt a részt nem akarom beültetni. Közben még újabb ötleteink támadtak a terasz környékére vonatkozóan, de ezt még nem árulom el, télen még lesz időm pontosan kitalálni!
A teraszról lehet eljutni a kert oldalára néző, általunk csak kisterasznak nevezett részre. Ez eléggé vigasztalan képet mutatott, mivel a fürdőszobából és a háztartási helyiségből, bár kijárat van, de nem volt lépcső, és a területre csak le voltak helyezve a burkolólapok, amelyek között felnőtt a gaz, és az egész semmire nem volt használható.
Ilyen volt a kisterasz...
... és ilyen lett; a lépcsők majd a lábazattal azonos burkolatot kapnak jövőre; a környék szépítése is a jövő év feladata lesz
Ez a terület most burkolatot kapott, lépcső lett kialakítva, ám a hozzá vezető lépőkövek lerakása már jövőre marad. Csakúgy, mint az idevezető  keskeny oldalkert sávnak a beültetése, amelyet a kerítés felől hamisciprusok, másik oldalról pedig a ház fog közre. Megközelíteni csak a terasz felől lehet, ezért itt kizártuk a füvesítést, tehát talajtakarók, törpecserjék jöhetnek szóba. Hogy mi legyen, és hogy legyen, azon lesz időm rágódni a télen, úgyhogy majd tavasszal visszatérünk a témára.
A nyár másik nagy projektje a medence helyének kialakítása volt. A faház mögé terveztük, ahol korábban egy összetákolt sufni állt, elég lehangoló látványt nyújtva.
Az elbontásra váró sufni
A sufni lebontása után a földmunka következett, mivel innen már eléggé emelkedik a terep a kert vége felé, a medencét pedig vízszintesen kéne felállítani, ugyebár. Menet közben csodálkoztunk el, hogy mennyi föld került ki innen, jó nagy domb lett belőle! A terület lebetonozása után kavicsos felületű lapokból kapott burkolatot, a meredek oldalon pedig, a napozó-pihenőhely védelmére egy íves támfal épült ’Barabás’ betontéglából. Ez a rusztikus felületű fagyálló építőanyag falak, kerítések építésére, és térkő burkolat kialakításához is használható, jellege a bontott téglához hasonló. A mesterek nagyon szép munkát végeztek!
Az első nekifutásra elkészült téglafalat kissé alacsonynak találtuk, ezért még néhány sorral megmagasítottuk
A fenti képhez képest itt már magasabb a téglafal, így igazán védett pihenőhely alakult ki; a rézsű kialakítása több tucat talicskányi földet igényelt!
A süllyesztett pihenőhelynek meghitt védettséget ad a téglafal (itt még az alacsonyabb első változat látható); a fal mellől a fiatal fügebokrot át kellett ültetni, mert túl közel volt
Itt még alig látszik a friss beültetés a rézsűn; jövőre majd egynyári virágokat ültetek a hézagok kitöltésére
A téglafal mögött a kert felé rézsűt alakítottunk ki a kitermelt föld egy részének felhasználásával. Ide talajtakaró rózsát, levendulát, valamint nyáron virágzó díszgyertyát ültettünk, a közöttük levő hézagokat jövőre majd egynyáriakkal egészítem ki.
A medence körüli rézsűn frissen beültetett talajtakaró rózsa (Red 'The fairy')
Fáradhatatlanul virágzó és gyorsan növő fajta a The Fairy rózsa; az előző kertünkben a terasz körüli rézsűn hatalmas bokorrá nőttek halvány rózsaszín fajtái; most a 'Red' változatot ültettem az élénkebb színhatás kedvéért
Halvány rózsaszín gyertyavirág a napozóhelyet körülvevő rézsűn
A kerítés felől nyáriorgona és mályvacserje zárja a kilátást a szomszéd felé. Bár már idén is nagyon élveztük a medencében pancsolást, jövőre még élvezetesebbé teszi a pihenést a szépen virágzó növénykeret.
A kert közepén éktelenkedő földkupacból a nyár folyamán többfelé hordtunk szét földet, a maradékot elrendeztük-egyengettük úgy, hogy csak szelíd lejtővel emelkedő domb maradjon, ami jól illeszkedik a kert dimbes-dombos jellegébe. Itt kapott helyet még egy kisebb cserjecsoport, amelynél a fő díszérték az őszi időszakra esik. A többi részt befüvesítjük majd, eltüntetve a nagy átalakítási munkálatok nyomait.
Piroslanak a tarkalevelű som (Cornus alba) vesszői a dombon kialakított cserjefoltban
Ugyanitt lilulnak már a lilabogyó (Callicarpa) termései is, ...
... és színesedik a frissen ültetett szárnyas kecskerágó (Euonymus alatus compactus) lombja
A faház előtt  korábban murvával borított felület a nyáron burkolatot kapott a már említett Barabás téglából. Nagyon jól néz ki, és megkönnyíti a faház környékének használatát és tisztán tartását is.
Az idei utolsó építési munkálat a lépőkövek lerakása volt. Az előző tulajdonos által máshol lefektetett kavicsos lapokat használtuk fel hozzá. A terasztól, illetve a ház bejáratától vezetnek a faház mögé a medencéig, a leggyakrabban használt útvonalon.
A lépőkövek ívének kialakításakor figyelembe vettük a mikrodomborzatot, a meglévő és még telepítendő növényeket is
A faház mellett a lépőköves ösvény két oldalára tervezem a rózsaágyást. Kialakítását már elkezdtem, a rózsákat is kiválasztottam és meg is rendeltem, de nem tudom, hogy a nagyon csapadékos időjárás miatt be tudom-e fejezni még az idén. Nagyon szeretném még az ősszel beültetni, hogy jövőre már ez is pompázhasson!
Áttekintve az idén végzett munkát, elmondhatom, hogy már alakul-formálódik az elképzeléseink szerinti kert. Azonban még sok minden hátra van, noha a legnagyobb lélegzetű átalakításokat már elvégeztük. Vannak még eltávolítandó fák, a kerítés melletti „dzsumbujt” is újra kell gondolni, de ezek egy részét télen is lehet csinálni. Jövőre pedig a nagy terv az előkert és oldalkert kialakítása lesz!