2017. december 2., szombat

Adventi alkotások - koszorúk

Holnap lesz Advent első vasárnapja. Eddig minden évben csak az első gyertyagyújtást megelőző napon láttam neki az adventi koszorú és ajtódísz elkészítésének, idén viszont nem magányosan alkottam, hanem a húgommal és virágkötő mester unokanővéremmel közösen. Jó kis nap volt, amíg mi ragasztgattunk, a nagyszüleink és a nagynéném babáztak. Közben sült az almás rétes, isteni fahéjas illat lengte be a konyhát. Készült két grincsfa, három ajtókopogtató, két adventi koszorú és egy asztalidísz. Ebben a bejegyzésben a koszorúkat mutatom meg és - az unokanővéremnek hála - néhány tippet is hoztam, amiket betartva mutatósabb és tartósabb darabokat készíthetünk.

A Húgom fenyőágakkal borított szalma koszorúalapra dolgozott, ilyenre:


  • Adventi koszorú készítésekor elsőként a gyertyák helyét kell kitalálni, és érdemes is egyből rögzíteni őket. Erre több módszer is rendelkezésre áll: a gyertyatüske mellett a hagyományos vastagabb gyertyákba elég két szál keményebb, felforrósított drótot tűzni, azzal már stabilan lehet rögzíteni. Figyelni kell arra is, hogy ha meg szeretnénk gyújtani a gyertyákat, akkor legalább egy ujjnyi helyet hagyjunk közöttük. 
  • A kötözött fenyő alapú koszorúknál fontos még, hogy a díszeket a fenyőágak ívébe és ne azokra merőlegesen ragasszuk fel. 
  • A végleges rögzítés előtt mindenképpen érdemes elrendezni a díszeket, és csak akkor tűzni illetve ragasztani, amikor már elégedettek vagyunk a kompozícióval. 
  • Figyelni kell továbbá a hármasságra is, a természetben ugyanis ritkán nőnek a termések, levelek kettesével, ha egy díszből többet szeretnénk használni, akkor inkább páratlan sokat tegyünk a díszre, mint párosat. Az adventi koszorún ezt a hármasságot a gyertyák törik meg, ezért különleges.

A Húgomé koszorúja ilyen hangulatos, elegáns. Kicsi csillogás, kicsi természetesség, finom elegancia.


Én idén kicsit bohókásabb, természetes díszt képzeltem el. Zóra adventi asztaldísze már tavaly megtetszett, és történetesen volt is elfekvőben egy rosszul záródó kerek fém kekszesdobozom. Gyorsan le is festettem Pentart Dekor Paint Soft country zöld színnel két rétegben, és egy mosogatószivacs dörzsis oldalával finoman megcsiszoltam, majd átkentem egy kevés wax pasztával. Száraz oázist vágtam a doboz méretének megfelelően, beletettem a dobozba, rá zöld izlandi zuzmót tűztem U alakú drótokkal, ügyelve arra, hogy mindenütt tökéletesen fedjen. Utána következtek a gyertyák. Én hosszúkás gyertyákat választottam a koszorúhoz, ezek rögzítése egy kicsit trükkös, de az unokatesóm szakszerűen megcsinálta, én meg lelkesen fotóztam! 


  1. Úgy 2-3 ujjnyira a gyertya aljától egy éles késsel körben vájatot készítünk.
  2. Kb. 20 cm-es virágkötő drótot középen meghajlítunk és a másik oldalon kétszer megtekerjük.
  3. Veszünk egy másik darab drótot, és ahol elkötöttük az előzőt, onnan indulva megismételjük a műveletet.
  4. A tűzőhab méretének megfelelően levágjuk a drótok szárát és a gyertyát mélyen az oázisba szúrjuk.

Miután elrendeztem a gyertyákat, következtek a termések és  kis gombák. Tűztem illetve ragasztottam mindent. Végül a doboz kapott egy kis csipkeszalagot, a gyertyák pedig kottapapírt és szintén egy kis csipkedíszt. 






Már alig várom, hogy meggyújtsuk az első gyertyát! :)

2 megjegyzés: